Plusedukacja

SZKOŁA POLICEALNA

Technik archiwista - Szkoła policealna

Technik archiwista

Technik archiwista to ciekawy, ale i odpowiedzialny zawód. Osoba na tym stanowisku często ma bowiem styczność z bardzo ważnymi i cennymi pod wieloma względami dokumentami. Musi więc dbać o ich odpowiednie przechowywanie oraz zarządzanie nimi. Zawód, o jakim mowa stwarza też szereg możliwości zawodowych.

Aby zostać wykwalifikowanym archiwistą, musisz poświęcić 2 lata nauki w szkole policealnej. W tym czasie nabędziesz odpowiednich dla tego zawodu kwalifikacji oraz przyswoisz niezbędną wiedzę teoretyczną, jak i praktyczną. Nauka na kierunku technik archiwista przybliży Ci też najbardziej nowoczesne formy katalogowania i zarządzania archiwami.

Zawód technika archiwisty

Zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie nauki na tej specjalizacji, sprawdź, czy posiadasz odpowiednie osobiste kompetencje. Dobry archiwista powinien wyróżniać się następującymi cechami:

  • skrupulatność i dokładność,
  • spostrzegawczość,
  • doskonała pamięć,
  • zamiłowanie do porządku,
  • łatwość organizacji pracy własnej,
  • zamiłowanie do pracy z dokumentami.

Jeśli pasjonujesz się historią, masz zmysł detektywistyczny, a przy tym lubisz pracę z dokumentami i nie umknie Ci żaden szczegół, to jesteś idealnym kandydatem na to stanowisko. Twoja praca będzie bowiem bazowała na tych właśnie predyspozycjach.

Na czym konkretnie polega ten zawód? Jest to praca, w której będziesz obcować z różnego rodzaju dokumentami jak: materiały archiwalne, czy ważne dokumenty biurowe itp.. Twoje zadanie będzie polegało na ich porządkowaniu, katalogowaniu oraz udostępnianiu, gdy zajdzie taka potrzeba.

Jako archiwista technik będziesz też odpowiedzialny za umiejętne posługiwanie się i wykorzystywanie do tworzenia archiwów i sprawnego zarządzania nimi nowoczesnych technologii. Zawód ten wymaga ciągłego doskonalenia swoich umiejętności w tym zakresie.

Kwalifikacje absolwenta szkoły policealnej na kierunku technik archiwista

Dokładny zakres obowiązków i czynności, z jakimi będziesz mieć do czynienia pracując z archiwami określają następujące wytyczne:

  • kwalifikacje EKA.02.
    Organizacja i prowadzenie archiwum, czyli: organizacja i prowadzenie archiwum, gromadzenie, przechowywanie i udostępnianie zasobów archiwalnych, ewidencjonowanie dokumentacji aktowej, brakowanie dokumentacji o czasowym okresie przechowywania, przekazywanie dokumentacji do archiwum państwowego;
  • kwalifikacje EKA.03.
    Opracowywanie materiałów archiwalnych, czyli: opracowywanie materiałów archiwalnych, opracowywanie i zabezpieczanie dokumentacji aktowej, technicznej i geodezyjno-kartograficznej, opracowywanie dokumentacji audiowizualnej, gromadzenie dokumentacji na nośnikach elektronicznych.

Nauka na kierunku technik archiwista

Nauka zawodu trwa 2 lata i obejmuje swoim zakresem wszystkie najważniejsze kompetencje i przydatną wiedzę teoretyczną niezbędne do pełnienia funkcji technika archiwisty. Po zakończeniu edukacji, jako słuchacz otrzymasz:

  • świadectwo ukończenia szkoły policealnej na kierunku: technik archiwista,
  • dyplom potwierdzający nabycie uprawnień do wykonywania tego zawodu – wcześniej jednak będziesz musiał zdać egzamin zawodowy.

Jako absolwent szkoły policealnej kierunku technik archiwista zdobędziesz wiedzę z następujących zagadnień:

  • bezpieczeństwo i higiena pracy,
  • podstawy technika archiwisty,
  • organizowanie archiwum,
  • prowadzenie archiwum,
  • brakowanie dokumentacji niearchiwalnej, przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwum państwowego,
  • postępowanie w przypadku uszkodzenia, zagubienia i kradzieży dokumentacji archiwalnej lub likwidacji jednostki organizacyjnej,
  • opracowywanie dokumentacji aktowej, technicznej i geodezyjno-kartograficznej,
  • opracowywanie dokumentacji audiowizualnej,
  • gromadzenie dokumentacji na nośnikach elektronicznych,
  • organizacja pracy małych zespołów.

Ponadto zdobędziesz niezbędne kompetencje językowe, abyś mógł swobodnie obsługiwać również archiwa w języku obcym. Zostaniesz też wyposażony w odpowiednie kompetencje personalne i społeczne.

Czym zajmuje się technik archiwista?

Osoba, zatrudniona na tym stanowisku wykonuje szereg ważnych czynności. Należą do nich:

  • katalogowanie – czyli staranne i precyzyjne opisanie dokumentów oraz ich uporządkowanie,
  • zarządzanie archiwum – czyli umiejętne przechowywanie dokumentów, a w razie konieczności udostępnianie ich oryginałów, bądź kopii.

W dobie postępu technologicznego do obowiązków archiwisty nierzadko należy przekształcanie dokumentów na formę cyfrową oraz zapisywanie ich na odpowiednich nośnikach. Dlatego nierzadko archiwista obsługuje również urządzenia typu komputer, dysk przenośny, karty pamięci, czy skanery.

Do obowiązków archiwisty należy również dobra orientacja w stworzonych katalogach. Ma to ogromne znaczenie dla sprawnego wydawania zainteresowanym określonych pozycji.

Archiwiści nierzadko biorą też udział w pracach zespołowych. Ich pomoc jest niezastąpiona przy tworzeniu prezentacji, ale również w pracach inwentaryzacyjnych.

Gdzie może pracować technik archiwista?

Wbrew pozorom, zapotrzebowanie na dobrych i wykształconych archiwistów nie maleje. Warto jednocześnie podkreślić, że odkąd pojawiły się nowoczesne techniki i narzędzia do katalogowania, archiwizacji oraz utrwalania dokumentów, stanowisko to zmieniło całkowicie swoje oblicze. Dzisiaj technik archiwista to ktoś, kto nie tylko obraca się wokół tradycyjnych dokumentów, ale również doskonale radzi sobie z komputerem i internetem. Współcześnie to właśnie te dwa nowoczesne narzędzia są niezwykle często wykorzystywane w archiwach. Wszystkich tych umiejętności nabędziesz w trakcie 2-letniego kursu zawodowego.

Jako dyplomowany archiwista możesz poszukiwać zajęcia dla siebie w rozmaitych instytucjach państwowych i nie tylko. Miejsca, w których na pewno znajdziesz zatrudnienie to m.in.:

  • archiwa państwowe i zakładowe,
  • składnice akt,
  • biura,
  • banki,
  • biblioteki,
  • archiwa historyczne,
  • muzea,
  • sądy,
  • sekretariat.

Na jakie zarobki możesz liczyć wykonując ten zawód?

Tak naprawdę wiele w tej kwestii zależy od miejsca, w którym będziesz pracować. Po drugie od zakresu obowiązków, jakie nałoży na Ciebie pracodawca.

DOKUMENTY NIEZBĘDNE PRZY ZAPISIE
- świadectwo ukończenia szkoły
- zaświadczenie lekarskie o braku przeciwskazań do podjęcia nauki
- 2 zdjęcia legitymacyjne

Dlaczego my

  • posiadamy uprawnienia szkoły publicznej
  • fachową kadrę dydaktyczną
  • profesjonalne pracownie do zajęć praktycznych
  • organizujemy praktyki u pracodawców
  • kilkadziesiąt kierunków do wyboru

Plus Edukacja to zajęcia, które odbywają się w naszych placówkach w Poznaniu, Kaliszu, Obornikach oraz we Wrocławiu.

Szeroki wybór kierunków kształcenia oraz wysoki poziom nauczania sprawiają, że nauka w tym miejscu spełnia oczekiwania nawet najbardziej wymagających osób.

TOP